DATA PROTECTION NOTICE
BERKMANS BV
Wij
willen u door middel van deze Data Protection Notice informeren over de
verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens.
Wij
vragen dat u deze Data Protection Notice aandachtig leest, vermits deze
essentiële informatie bevat over hoe uw persoonsgegevens worden verwerkt en
waarvoor.
Door
het meedelen van uw persoonsgegevens verklaart u uitdrukkelijk kennis te hebben
genomen van deze Data Protection Notice en gaat u er eveneens uitdrukkelijk mee
akkoord, alsook met de verwerking zelf.
Deze
Data Protection Notice heeft betrekking op alle diensten die door ons worden
verstrekt en in het algemeen op alle activiteiten die wij uitvoeren.
Berkmans
BV, met
maatschappelijke zetel te Kattenbos 133, 3920 Lommel en met ondernemingsnummer 0470
281 833, is de
verwerkingsverantwoordelijke van uw persoonsgegevens.
Bij
de verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens respecteren wij de
Belgische regelgeving inzake bescherming van persoonsgegevens, evenals de Algemene
Verordening Gegevensbescherming ("GDPR”) vanaf haar inwerkingtreding op 25 mei
2018.
Wij
wijzen u er vriendelijk op dat u de verantwoordelijkheiddraagt voor
allegegevens die u ons verstrekt en dat wij vertrouwen op de juistheid
ervan. Indien uw gegevens niet meer up-to-date zouden zijn, verzoeken wij u ons
dit per kerende te melden.
U
bent niet verplicht om uw persoonsgegevens mee te delen, maar u begrijpt dat
het verlenen van bepaalde diensten of het samenwerken onmogelijk wordt wanneer
u niet instemt met de verzameling en verwerking eraan.
5.1
Klantgegevens
In
het kader van onze dienstverlening en onze activiteiten verzamelen en verwerken
wij de identiteits- en contactgegevens van onze klanten en opdrachtgevers, hun personeel,
medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden voor
deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomsten met onze klanten,
het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het
toesturen van promotionele of commerciële informatie,… . De rechtsgronden zijn
de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en
reglementaire verplichtingen (zoals bijvoorbeeld de 30bis-aangifte van werken)
en/of ons gerechtvaardigd belang.
5.2
Gegevens van leveranciers en onderaannemers
Wij
verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens van onze
leveranciers en onderaannemers, evenals hun eventuele (sub)onderaannemer(s),
hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De
doeleinden van deze verwerkingen zijn de uitvoering van deze overeenkomst, het
beheer van de leveranciers/onderaannemers, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het
toesturen van promotionele of commerciële informatie. De rechtsgronden
zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en
reglementaire verplichtingen (zoals bijvoorbeeld de verplichte elektronische
aanwezigheidsregistratie, de 30bis-aangifte van werken, de aanwezigheidslijst
of andere verplichtingen bij overheidsopdrachten, enz.) en/of ons
gerechtvaardigd belang (zoals voor direct marketing). Voor de elektronische
aanwezigheidsregistratie worden in voorkomend geval tevens de E-ID-gegevens of
het Limosanummer verwerkt. Voor direct marketingactiviteiten per e-mail (zoals
een nieuwsbrief of uitnodiging voor events) zal steeds de toestemming worden
gevraagd en kan deze ook op elk moment worden ingetrokken.
5.3
Gegevens van personeel
Wij
verwerken de persoonsgegevens van onze werknemers in het kader van ons
personeelsbeheer en de loonadministratie. Gelet op de specifieke aard ervan,
wordt deze verwerking meer uitgebreid geregeld in een Policy
Gegevensbescherming voor werknemers.
5.4
Andere gegevens
Naast
de gegevens van klanten, leveranciers/onderaannemers en personeel verwerken wij
ook persoonsgegevens van anderen, zoals mogelijke nieuwe klanten/prospecten,
nuttige contacten binnen onze sector, netwerkcontacten, contacten van
deskundigen, enz. De doeleinden van deze verwerkingen zijn in het belang van
onze activiteiten, direct marketing en public relations. De rechtsgrond is ons
gerechtvaardigd belang of in sommige gevallen de uitvoering van een
overeenkomst.
De persoonsgegevens
worden door ons bewaard en verwerkt voor een periode die noodzakelijk is in
functie van de doeleinden van de verwerking en in functie van de (al dan niet
contractuele) relatie die wij met u hebben.
Klantengegevens en gegevens van leveranciers
of onderaannemers zullen in elk geval na een termijn van tien jaar na de
beëindiging van de overeenkomst of het project uit onze systemen worden
verwijderd, behoudens voor wat betreft deze persoonsgegevens die wij op basis van
specifieke wetgeving langer moeten bewaren of in geval van een lopend geschil
waarvoor de persoonsgegevens nog noodzakelijk zijn.
7.
Rechten
In
overeenstemming en onder de voorwaarden van de Belgische privacywetgeving en de
bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming delen wij u mee dat
u over de volgende rechten beschikt:
-
Recht op toegang en inzage: u heeft het recht om kosteloos kennis te nemen
van de gegevens die wij over u
hebben en na te gaan waarvoor deze worden aangewend.
-
Recht op rectificatie: u heeft het recht om rectificatie (verbetering)
van uw onjuiste persoonsgegevens te verkrijgen, evenals om onvolledige
persoonsgegevens te vervolledigen.
-
Recht op gegevenswissing of beperking: u heeft het recht om ons te verzoeken uw persoonsgegevens te wissen
of de verwerking ervan te beperken in de omstandigheden en onder de voorwaarden
zoals bepaald door de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wij
kunnen de gegevenswissing of beperking
weigeren van enige persoonsgegevens die voor ons noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een wettelijke verplichting,
de uitvoering van de overeenkomst of ons gerechtvaardigd belang, en dit zolang deze gegevens noodzakelijk
zijn voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld.
-
Recht op overdraagbaarheid van gegevens:
u heeft het recht de persoonsgegevens
die u ons heeft verstrekt, in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare
vorm te verkrijgen. U heeft het recht deze gegevens over te dragen aan een
andere verantwoordelijke voor de verwerking.
-
Recht van bezwaar: u heeft het recht bezwaar te maken tegen de
verwerking van uw persoonsgegevens wegens ernstige en legitieme motieven. Gelieve
er evenwel rekening mee te houden dat u zich niet kan verzetten tegen de
verwerking van persoonsgegevens die voor ons noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een wettelijke verplichting,
de uitvoering van de overeenkomst of ons gerechtvaardigd belang, en dit zolang deze gegevens noodzakelijk
zijn voor de doeleinden waarvoor zij werden verzameld.
-
Recht van intrekking van de toestemming:
Indien de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op de voorafgaande
toestemming, beschikt u over het recht deze toestemming in te trekken. Deze
persoonsgegevens zullen dan enkel nog verwerkt worden indien wij hiervoor over
een andere rechtsgrond beschikken.
-
Automatische beslissingen en profilering:
wij bevestigen dat de verwerking van de persoonsgegevens geen profilering omvat
en dat u niet aan volledige geautomatiseerde beslissingen wordt onderworpen.
U kan voormelde rechten uitoefenen door u te
wenden tot Berkmans BV. De contactpersoon hiervoor is: mevrouw Sandra Cluysen
met contactgegevens: sandra@berkmans.be.
Wij stellen alles in het werk om op een zorgvuldige en
legitieme manier om te gaan met uw persoonsgegevens in overeenstemming met de
toepasselijke regelgeving. Indien u desalniettemin van oordeel bent dat uw
rechten geschonden zouden zijn en u binnen onze onderneming voor uw
bezorgdheden geen gehoor zou vinden, staat het u vrij een klacht in te dienen
bij:
Gegevensbeschermingautoriteit
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
Tel. 02 274 48 00
Fax. 02 274 48 35
E-mail: contact@apd-gba.be
U kan zich bijkomend richten tot een
rechtbank wanneer u meent dat u schade zou lijden als gevolg van de verwerking
van uw persoonsgegevens.
Bepaalde persoonsgegevens die door ons worden
verzameld, zullen worden doorgegeven aan en mogelijk verwerkt worden door derde
dienstverleners, zoals onze IT-leverancier, boekhouder, revisor, architecten,
onderaannemers evenals door de overheid (bijvoorbeeld bij de 30bis-aangifte van
werken, de elektronische aanwezigheidsregistratie of het meedingen naar overheidsopdrachten).
Het is mogelijk dat één of meer van
bovenvermelde derde partijen gelokaliseerd zijn buiten de Europese Economische
Ruimte ("EER”). Er zullen evenwel alleen persoonsgegevens worden doorgestuurd
naar derde landen met een passend beschermingsniveau.
De werknemers, managers en/of
vertegenwoordigers van de hierboven vermelde dienstverleners of instellingen en
de gespecialiseerde dienstverleners door hen aangesteld, dienen de
vertrouwelijke aard van uw persoonsgegevens te respecteren en kunnen deze
gegevens enkel gebruiken voor de doeleinden in het kader waarvan zij werden
verstrekt.
Indien nodig kunnen uw persoonsgegevens
worden doorgegeven aan andere derde partijen. Dit kan bijvoorbeeld het geval
zijn wanneer wij geheel of
gedeeltelijk gereorganiseerd zouden worden, onze activiteiten zouden worden
overgedragen of indien wij failliet verklaard zouden worden. Ook is het
mogelijk dat persoonsgegevens moeten worden doorgegeven ingevolge een
gerechtelijk bevel of om te voldoen aan een bepaalde wettelijke verplichting. Wij
zullen in dat geval redelijke
inspanningen leveren om u voorafgaand te informeren over deze mededeling aan
andere derde partijen. U zal evenwel erkennen en begrijpen dat dit in bepaalde
omstandigheden niet altijd technisch of commercieel haalbaar is of dat er
mogelijk wettelijke beperkingen van toepassing kunnen zijn.
Wij zullen uw persoonsgegevens in geen geval
verkopen of commercieel ter beschikking stellen aan direct marketingbureaus of
gelijkaardige dienstverleners, tenzij met uw voorafgaande toestemming.
Wij nemen de nodige technische en
organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens volgens een afdoend
veiligheidsniveau te verwerken en deze te beschermen tegen vernietiging,
verlies, vervalsing, wijziging, niet-toegestane toegang of kennisgeving per
vergissing aan derden, evenals elke andere niet toegestane verwerking van deze
gegevens.
In geen geval kan Berkmans BV aansprakelijk
worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een
foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens.
Met het
oog op de verwerking van uw persoonsgegevens, verlenen wij toegang tot uw
persoonsgegevens aan onze werknemers, medewerkers en aangestelden. Wij
garanderen een gelijkaardig niveau van bescherming door contractuele
verplichtingen tegenstelbaar te maken aan deze werknemers, medewerkers en
aangestelden, die gelijkaardig zijn aan deze Data Protection Notice.
Indien u na het lezen van deze Data
Protection Notice verdere vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot de
verzameling en verwerking van uw persoonsgegevens, kan u contact opnemen met Berkmans
BV, hetzij per post naar Maatheide
116c, 3920 Lommel of per e-mail aan sandra@berkmans.be.